27 Jan
2023

Een aantal tips voor low-budget motorracen

Category:ANDERE MOTORSPORTEN

Laten we eerlijk zijn, motorracen zal nooit een goedkope hobby zijn. Het materiaal is de grootste kostenpost. Niet alleen moet je een motor aanschaffen, je geeft deze motor daarna flink de sporen dus er gaat wel eens iets kapot. Kortom, het onderhoud gaat je op termijn misschien meer geld kosten dan de aanschaf. 

Daarnaast heb je meerdere prominente kostenposten die er flink kunnen inhakken. Je zal niet de eerste amateur zijn die midden in het seizoen plotseling zonder budget zit. Daarbij speelt ook mee dat het heel moeilijk is om sponsorgeld te regelen, zeker in vergelijking met de autosport.

Banden

In de motorsport moet je constant je rubber vervangen. Het is onontkoombaar. Sterker nog, je behaalt competitief voordeel uit je banden. Een coureur op vers rubber is praktisch altijd sneller dan iemand die op een versleten setje rondrijdt. Wat kost een nieuwe rubber motorband? Reken op minimaal € 80 per band voor een Enduro-band en € 120 voor een raceband. Het tikt aan.

Brandstof

Benzine, net zo onontkoombaar als versleten rubber. Je motor drinkt het gretig, vooral als je hard gaat. Vroeger was de benzinebon een relatief kleine kostenpost, tegenwoordig met stijgende brandstofprijzen gaat het al snel zeer doen. Wat je nu ziet is dat de elektrische motorfiets een opmars maakt. Deze elektrische raceklasses hebben geen last van hoge benzineprijzen, maar de aanschaf van een elektrische motorfiets is natuurlijk wel een stuk duurder.

Licentie

Motorracen is een hele verantwoordelijkheid, niet alleen naar jezelf toe, maar ook naar je mederacers. Je hebt je te gedragen op het circuit omdat roekeloos rijgedrag uiteindelijk enorm veel ellende kan veroorzaken.

In alle Europese landen dien je een licentie te behalen mocht je willen racen, anders word je simpelweg niet toegelaten tot de paddock.

In Nederland heb je de TOMS-cursus op basis van theorie en praktijk. Met deze racelicentie kun je legaal meedoen aan wegraces op onder andere circuitpark Zandvoort. Wel dien je je regulier motorrijbewijs in bezit te hebben en het helpt als je al enige ervaring hebt in het verkeer. 

Low-budget ONK Endurance

Een mooie initiatief om motorracen betaalbaar te maken was de ONK Endurance. Om de prijs te drukken werd er geracet met frames en blokken die minimaal 10 jaar oud waren. Daarbij waren er twee klassen: tot 600 cc en over 600 cc. Er werd vooraf afgesproken welke (goedkope, maar veilige) band werd gebruikt door alle deelnemers. Deze banden werden collectief ingekocht waardoor de prijs werd gedrukt.

Er team bestaat uit één motorfiets, bereden door 2 à 3 berijders. Ook dat drukt de kosten. De racekalender was heel interessant, met races op befaamde circuits zoals Zolder, Zandvoort en natuurlijk Assen.

De ONK Endurance was medio 2010 een initiatief van oud coureur Henk de Vries en FAME voorzitter Ed Wassenberg. Het is niet duidelijk of er nog wordt geracet of dat de ONK Endurance is vervangen door een andere low-budget raceklasse.

Leave a Reply