28 Nov
2022

Grootste controverses in de geschiedenis van NASCAR

Category:NASCAR

Racen is een sport die emoties losmaakt en passie aanwakkert. Dat levert hoe dan ook controverse op! Hier zijn vijf grootste controverses in de lange en legendarische geschiedenis van NASCAR.

Richard Petty’s illegale motor

NASCAR’s grootste naam, Richard Petty, zag zijn reputatie zwaar op de proef worden gesteld in een van de meest fel bediscussieerde resultaten van een NASCAR-race. Het was oktober 1983 op de Charlotte Motor Speedway, waar “The King” zijn 198e van 200 carrièreoverwinningen zou behalen. Maar zijn auto was die dag verre van legaal. Petty won die race met een motor die een fractie meer motorinhoud had dan was toegestaan. Petty behaalde 104 punten, maar de overwinning mocht blijven staan, ondanks felle protesten van zijn rivalen. De auto op plaats 2, een Junior Johnson bestuurd door Darrell Waltrip, werd weggevoerd van de baan voordat een inspectie kon plaatsvinden.

Ted Van Pelt, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, via Wikimedia Commons

Wendell Scott’s enige overwinning

Tot op de dag van vandaag is wijlen Wendell Scott de enige Afro-Amerikaanse coureur die ooit een race heeft gewonnen in wat tegenwoordig bekend staat als de Sprint Cup Series. Scott won eenmaal op NASCAR’s hoogste niveau en veroverde op 1 december 1963 een overwinning in Speedway Park in Jacksonville, Florida. Maar NASCAR kende aanvankelijk de overwinning en trofee toe aan Buck Baker, die twee ronden achter Scott eindigde. De reden? In het nog steeds sterk gesegregeerde Zuiden waren ambtenaren bang waren voor de gevolgen als winnaar Scott een kus kreeg van de blanke rondemiss.

Het verbannen van Curtis Turner

In de jaren vijftig was Curtis Turner een van NASCAR’s eerste echte supersterren, een wonderbaarlijk talent die dingen kon doen met een raceauto die maar weinig anderen konden. Het feit dat hij een schurk en een feestbeest was, droeg alleen maar bij aan zijn reputatie. Maar in 1961 verbood NASCAR-oprichter Big Bill France Turner en collega-coureur Tim Flock voor het leven omdat ze probeerden de coureurs te verenigen in een vakbond. Hoewel Turned uiteindelijk in ere zou worden hersteld, werd hij nooit meer een belangrijke factor in de sport.

Talladega 1969

Bill France bouwde de Alabama International Motor Speedway – de baan die nu bekend staat als Talladega Superspeedway – in een poging een nog sneller circuit te creëren dan de Daytona International Speedway.

Maar toen de training voor de eerste NASCAR-race op Talladega begon in september 1969, bleken de banden in alarmerend tempo blaren te vertonen. Firestone verliet NASCAR dat weekend om nooit meer terug te keren, terwijl Goodyear worstelde om een oplossing te vinden. Na verschillende discussies met Big Bill France, leidde Richard Petty een staking van de coureurs vanwege veiligheidsproblemen. De eerste Talladega-race werd gewonnen door Richard Brickhouse in een veld met slechts tweederangs racers. Het zou de enige NASCAR-overwinning voor Brickhouse betekenen.