15 May
2022

Leuke weetjes over Formule 1

Category:FORMULE 1

De Formule 1 (F1) is de topklasse van het internationale autoracen. F1 werd in Nederland voor het eerst echt populair in Nederland toen Jos Verstappen een zitje kreeg in het team van Benetton. Nu is het zoon Max Verstappen die furore maakt met een wereldkampioenschap en 20+ overwinningen. Nederland is inmiddels verslaafd aan Formule 1!

De sport heeft een enorme aanhang over de hele wereld met jaarlijks 500 miljoen kijkers. Ik zou letterlijk boeken vol kunnen schrijven met dingen omtrent F1 maar ik hou het hier kort en licht een paar weetjes over F1 toe. 

Duizelingwekkende acceleratie

Een F1-auto accelereert in minder dan 4 seconden van 0 naar 160 kilometer per uur. Om goed weg te komen van de start is enorme goede hand-oog coördinatie vereist. De coureur moet uitermate precies zijn met het loslaten van de koppeling. 

Coureurs ondergaan intensieve training specifiek voor de start en er zijn verschillende momenten in een raceweekend waarin de coureur oefenstarts maakt, bijgestaan door het team via de boordradio. De koppeling wordt praktisch constant afgesteld afgesteld qua “bijtpunt”, ook door de coureur in de cockpit.

De remmen worden loeiheet

Het remsysteem is een gecompliceerd onderdeel van een F1-auto. De goede werking van het remsysteem kan letterlijk het verschil betekenen tussen leven en dood. 

Veel F1-coureurs loven juist het stopvermogen van hun wagen in plaats van de acceleratie. Het schijnt onbeschrijfelijk te zijn om zo snel tot stilstand te komen. 

De remschijven van een F1-auto worden extreem heet en kunnen gaan gloeien. Deze hitte gaat dan op transport naar de velg en uiteindelijk naar de lucht in de band. Ervaren coureurs kunnen met hun remmen de spanning in hun banden manipuleren, bijvoorbeeld ter voorbereiding van een snelle kwalificatieronde.

De motoren gaan maar 5 races mee

Dit is een beetje een heikel punt in een sport die zich steeds meer wil voordoen als begaan met het milieu en klimaatverandering, maar een F1 motor gaat maar kort mee. Gedurende een seizoen zie je praktisch alle teams zo’n 5 ICU’s (Internal Combustion Engines) gebruiken. Plaats je gedurende het seizoen een zesde ICU dan krijg je straf.

Het stuurwiel bevat minstens 30 knoppen 

Het is niet iedere coureur gegeven om te slagen in F1. De complexiteit is enorm en dat zie je ook aan het stuurwiel. We zien druktoetsen, draaiknoppen en allerlei andere afstelmogelijkheden.

Van de coureurs wordt verwacht dat ze constant aanpassingen maken aan de auto met behulp van deze knoppen. In een race doen ze dat zelfs tijdens het nemen van bochtencombinaties en gedurende inhaalmanoeuvres. F1-piloten zijn meesters in het multitasken! 

F1-bolides worden niet bijgetankt

F1-auto’s mogen tijdens de wedstrijd niet worden bijgetankt, omdat dit een gevaar vormt voor de pitcrews. Jos Verstappen ontsnapte ooit ternauwernood aan een vuurzee toen de brandstof bestemd voor zijn bolide lekte en vlam vatte. Hij kwam er met lichte brandwonden vanaf. 

De F1-auto’s zijn al voor de race volgetankt met brandstof. Het gebeurt wel eens dat er een auto stilvalt aan het einde van de race wegens een gebrek aan brandstof.

Conclusie

De lange geschiedenis van het Formule 1-racen garandeert leuke weetjes en interessante feiten. Met het aanbreken van het tijdperk Max Verstappen zal de sport alleen maar populairder worden, ook in België, aangezien de familie Verstappen Vlaamse roots heeft. 

Leave a Reply