22 Jun
2022

Mijn favoriete motorfietsen van de afgelopen 22 jaar

Category:MOTORFIETSEN

Er zijn sinds het jaar 2000 een aantal zeer interessante motoren op de markt gekomen. In dit artikel beschrijf ik de modellen die indruk op me hebben gemaakt. Let op, dit is een puur persoonlijke selectie!

2006 KTM 950 Adventure

De ultieme versie van een reeks KTM’s gemaakt voor grootse avonturen. De KTM 950 uit 2006 was de laatste machine uit Mattighofen die werd geleverd met carburateurs. Superhandig voor avonturiers die hun motor zelf wilden repareren, want geen gedoe met brandstofinjectie. 

Een zeer capabele ophanging in combinatie met dubbele gastanks betekent dat er enorme afstanden kunnen worden overbrugd. De 950 verstevigde de reputatie van KTM als hét motormerk voor het serieuze werk. 

2006 Ducati Desmosedici GP16 RR

Ducati’s Desmosedici D16 RR (RR staat voor Racing Replica) was eigenlijk gewoon een MotoGP-motor voor op straat. Met behulp van een 990 cc motor, gemodelleerd naar de Ducati Desmosedici MotoGP racer van Troy Bayliss en Loris Capirossi in 2004, levert dit racemonster een machtige 200 pk.

De motorfiets is voorzien van een Öhlins-ophanging die z’n tijd ver vooruit was. De Desmosedici was bovendien de eerste productiemotor met magnesiumvelgen. Anno 2022 is dit een absoluut juweel dat een klein fortuin kost om te onderhouden, maar in waarde stijgt. Deze motor zal altijd begeerd worden. 

Davide Restivo, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons

2008 Kawasaki Concours 14

In navolging van de Hayabusa-killer ZX-14, lanceerde Kawasaki in 2008 de Concours 14. Het is een elegante en snelle toermachine voor lange afstanden. Dankzij de van de ZX-14 afgeleide viercilindermotor levert de motor een moeiteloze 150 pk. Aan boord vind je variabele kleptiming, digitale bandenspanningsmeting, een elektrische voorruit en ABS. 

In één klap perfectioneerde Kawasaki de toermotor. Het model is sindsdien praktisch onveranderd gebleven, afgezien van kleine aanpassingen zoals tractiecontrole en een paar cosmetische aanpassingen.

2014 Yamaha MT-07

Klein maar fijn, deze Yamaha. Yamaha heeft sinds de jaren 70 een prima reputatie als het gaat om kwieke roadsters met een kleine capaciteit. Machines zoals de TX650 en de daaropvolgende RD350 waren razendpopulair en de MT-07 is een logisch vervolg en prima opvolger.

Er is niets overdreven flitsend aan de MT-07; de motor heeft is een 687 cc tweecilinder viertaktmotor goed voor ongeveer 70 pk. Maar hij is prachtig afgewerkt en de rijervaring is fantastisch. Yamaha heeft sinds de release in 2014 een hoop MT’s verkocht en zal dit zonder twijfel de komende jaren blijven doen.

2019 Triumph Scrambler 1200 XE

Het was Triumph die in 2019 de “scrambler” perfectioneerde met de weergaloze Scrambler 1200 XE. Critici zijn het er over eens dat de retrostijl van de 1200 XE bijzonder goed uit de verf kwam.

Enorme bodemvrijheid, goede vering en comfort, een motor die uit de Triumph Thruxton is geplukt en aantrekkelijke looks maken de Triumph Scrambler tot een absoluut genot om te rijden.

Leave a Reply